Atelierul
Atelier de filosofie și antropologie medicală
Schiţa prezentării Atelierului din data de 14 noiembrie 2012
By Admin - Wednesday 14 November 2012 - 09:34:00
Sincretismul religios-ritual şi sincretismul medical
în comunitatea indigenă din Esu (N-V Camerun)



Dr. Ildikó TÚRÓCZY, Medic primar Medicină de Familie,
Specializat in boli tropicale, scriitoare şi
Conf. Univ. Dr Nándor L. MAGYARI, Universitatea “Babeş-Bolyai”din Cluj,
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială


Bazat pe o experienţă nemijlocită în comunitatea indigenă din Esu (N-V Camerun) a medicului Ildikó Turóczi (septembrie-noiembrie 2011) încercăm să prezentăm paralelismul dintre metodele medicale ale vrăjitorilor locali, numiţi de populaţie “traditional doctors” şi incipientul sistem medical “modern”, ştiinţific din Camerun. Pe baza literaturii de specialitate, adică a cunoştiinţelor de antropologie culturală, vom încerca interpretarea sincretismului medical prin comparaţie cu paralelismul religios-ritual, care este specific acestei comunităţi tribale, organizată în aşa numitul regat (fondom) Esu. Practicile religioase, ritualurile legate de ocazii speciale (bunăoară ritualurile mortuare care vor fii prezentate) prezintă în mod particular aculturaţia, şi inculturaţia sau sincretismul - îmbinarea mentală şi rituală a unor credinţe şi norme contradictorii şi dihotomice, denumit „sincretism-mozaic”– care caracterizează în cvasi-totalitate mentalitatea comunitară din Africa tradiţională. În comunitatea din Esu, religia şi ritualurile creştine se întrepătrund cu elementele vechilor credinţe (în spiritele strămoşilor) local-tribale în ritualuri mixte, specific centro-Africane. În primul rând iezuiţii au înţeles să nu elimine total cultele vechi ale africanilor, şi pe această bază să ajute apariţia sincretismului catolico-african, care a fost urmat de celelalte religii creştine, ca şi model de implementat în regiune.
Modelul sincretismului religios-cultural se regăseşte în toate celelalte instituţii preluate, sau dezvoltate de puterea colonială. Astfel în sfera îngrijirii sănătăţii, medicina tradiţională se leagă indestructibil cu ordinea epistemologică (mentalitatea) populară, cu modul de cunoaştere a realităţii, denumit de antropologi sincretism. Ea se menţine un corolar pe termen lung, şi chiar o piedică pentru dezvoltarea sistemului sanitar cvasi-inexistent la această dată în comunitatea îndepărtată şi izolată din Esu. Credinţele populare – nu odată oculte – despre boală şi sănătate, despre vindecarea cu ajutorul spiritelor, şi/sau prin profesionalismul medicilor râmîn prezente în societăţile africane contemporane, elementele tradiţionale împletindu-se cu inserţiuni ale modernităţii. Pentru reuşita în vindecare, populaţia va prefera să apeleze în egală măsură atît la tradicional doctors, la practici de “vrăjitorie modernă”, cît şi la medical doctors, bineînţeles dacă au resursele financiare necesare şi au la cine apela. Astfel, şi acest lucru va forma esenţa experienţei şi concluzia prelegerii noastre, modalitatea de vindecare cu cele mai mari şanse de reuşită va fii aceea care încearcă să folosească medicina modernă fără a subestima, sau delegitima, ori decredibiliza în întregime, rolul „medicilor tradiţionali”, sau a „vrăjitoriei moderne”.
Prezentarea conţine inserţii audio-vizuale (fotografii şi fragmente de filme etnologice) comentate.






Read/Post Comment: 0   printer friendly  


Theme created by Free-Source.net